-
Waarschuwing:
bestudeer deze regels stuk voor stuk. Dit boek
beschouwen als een lopend verhaal is een vergissing.
Meer dan een paar regels tegelijk bestuderen is
beslist af te raden.
a)
Geef je zelfbevrediging
op.
b)
Bij het verliezen van de kontrole: check de
regels.
c)
Probeer altijd initiatief te
nemen.
d)
Wees een optimist.
e)
Vraag wat ze wil, ken haar en wees
aandachtig.
f)
Wees voorzichtig met
betuttelen.
g)
Wees genadig.
h)
Respekteer haar
vrijheid.
i)
Verwacht niet van haar dat ze naar je verwachtingen
zal leven.
j)
Speel altijd op
veilig.
k)
Heb begrip voor haar
gevoelens.
l)
Vermijd de noodzaak van preventieve
maatregelen.
m)
Forceer niet.
n)
Geef de voorkeur aan
buitenshuis.
o)
Zet alleen door indien
gewaardeerd.
p)
Aanvaard afwijzing.
q)
Wees bereid meditatief te
zijn.
r)
Heb geduld met haar
verlangens.
s)
Neem verantwoordelijkheid voor haar
situatie.
t)
Respekteer haar
initiatief.
u)
Verliefd geraakt ken haar familie, vrienden en
religie.
v)
Beter laat dan nooit.
w)
Plan je handelingen.
x)
Wees er zeker van dat ze je plannen
kent.
y)
Vergeet de celibataire discipline
niet.
z)
Respekteer haar
advies.
a) Geef je zelfbevrediging
op.
Onafhankelijk
levend kan men egoistisch worden zonder het te weten.
Nog steeds afhankelijk van ouders, bij ze levend, kan
men eveneens verstrikt raken in de sociale structuur
van de familie die niet direkt behoefte heeft aan
vreemdelingen. Aan een relatie beginnen door afspraken
met iemand te maken brengt grote veranderingen in het
leven te weeg. Iedere kleine verandering van gewoonte
kan leiden tot een volledig ander leven. Ook kiezen
voor deze of gene persoon kan de de koers van je leven
volledig bepalen. Het opgeven voor jezelf alleen te
leven betekent dat zelfbevrediging binnen een familie
of onafhankelijk voor jezelf wordt ingetoomd. Men moet
aanvaarden met de ander rekening te houden. Men kan
zich gedwongen voelen zelfbevrediging in zekere mate
op te geven, of men kan het uit vrije wil doen
denkende dat het wijzer is op te houden met alleen
maar aan de familie of aan je eigen belang te denken.
Hoe dan ook dat niet doen en vasthouden aan de oude
gewoonte kan de synergie van de oude situatie doen
standhouden leidend tot de ontdekking dat de afspraak
niet uitwerkt zoals men gehoopt had, ondertussen niet
echt begrijpend waarom niet.
Een
ander aspekt is dat het veranderen van de
zelfbevrediging van zelfzucht of familiesysteem naar
een andere persoon op een teleurstelling kan uitlopen
als het oude probleem van alleen zijn of gevangen
zitten in een familie eenvoudig overgedragen is naar
de andere relatie. Alleen de vorm van de
zelfbevrediging is veranderd, maar niet je leven. De
motivatie voor een afspraak kan worden gedreven door
het verlangen van de ziel
naar bevrijding
van eenzaamheid en gehechtheid.
Wat betreft afspraken, wordt bevrijding in feite
gevonden in het vooruitzicht van dienst aan het behoud
van een meer volwassen positie als hoofd van een nieuw
gezin of vriend in een andere associatie. Maar het
huwelijk of vriendschap op zichzelf is geen garantie
tegen eenzaamheid en gehechtheid.
De verwachtte bevrijding
kan een andere gevangenis of verslaving zijn.
Afspraken maken kan ernstig belemmerd of gecorrumpeerd
zijn met het ongeloof in het vooruitzicht van huwelijk
of gewone vriendschap. Huwelijk of duurzame associatie
is religieus een heilig sacrament dat wetenschappelijk
begrepen moet worden. Leven betekent dat men moet
rijpen en zelfstandig worden. Deze onafhankelijkheid
wordt nooit gevonden in de slavernij van
materiële dienst aan een familie, de situatie van
een alleenstaande of een sociale groep van een andere
soort. Alle materiële aktiviteit heeft een hoger
principe nodig om aanvaardbaar te zijn als een vorm
van bevrijding.
Dit hogere principe is materiëel
gedefiniëerd als kultuur boven de private , meer
natuurlijke verlangens. Voor de geest
is dit hogere principe gedefiniëerd als
ziel
boven het ego
(afb.).
Een betekenisvolle afspraak hebben houdt in dat men
vast overtuigd moet zijn van het besluit te
emanciperen van de lagere driften van het bevredigen
van de zintuigen tot de hogere sublimatie van een
zelfrealiserende ziel.
Of men nu bevrijd is in dienst aan een nieuw gezin,
een associatie van vrienden of een meer onafhankelijke
sociale positie is van minder
belang.
b) Bij het verliezen van de kontrole:
check de regels.
Afspraken
makend verkent men nieuwe relaties. Dit kan betekenen
dat men moet rekenen met onverwachte zaken, invloeden,
levensgewoonten, associaties, politiek overwegingen,
overtuigingen en dergelijke. Vanwege dit bezeten zijn
door de fascinatie van iets nieuws, kan men makkelijk
de eigen regelementen uit het oog verliezen. Dit kan
verfrissend zijn en een goede leerschool, maar het kan
ook betekenen dat men de kontrole verliest. De familie
kan in paniek raken en het nieuwe saboteren als een
bedreiging en ook kan de eigen onafhankelijkheid zich
ernstig verzetten tegen de nieuwe invloeden. Van
algemeen belang is de wetenschap van de
ziel
te handhaven, hetgeen een zeer persoonlijke zaak is.
De te checken regels worden aangereikt door de
ervaring en niet door een boek. In dit geval zijn
andere regels belangrijk daar ze een bedreiging vormen
voor de reeds bekende. De kontrole verliezen betekent
dat men een bekende regel moet aanpassen of een andere
regel moet aannemen. Ten einde de beheersing te
behouden is altijd een andere benadering van de regels
het resultaat: men is in evolutie op weg naar iets als
de Absolute Regel. Men kan proberen dit de baas te
worden door het lichaam zijn zin te geven, te gaan
voor de geest,
de intelligentie
te voeden, of te gaan voor de ziel
van een zuiver geweten. De Absolute Regels is van de
laatste positie: alles van de kontrole ontwikkelt zich
uit de gewetensvolle zelfherinnering van de
ziel.
c) Probeer altijd initiatief te
nemen.
Een
vrouw kan zich veroorloven meer passief te zijn dan
een man. Dit is biologisch gekonditioneerd.
Dienovereenkomstig is een man geneigd de situatie over
te nemen. Dit is allemaal zuiver genetische
konditionering met het uiteindelijke doel van de
sexuele daad. Kultureel zijn deze geneigdheden
verwaterd: een vrouw zou reageren en zichzelf in
zekere mate bloot moeten geven, en een man zou zich
haar intenties bewust moeten zijn om niet als een
onverschillige mannelijke chauvinist ter zijde te
worden geschoven. Beide posities moeten compromissen
aangaan ten einde cultuur en natuur in evenwicht te
brengen. Dus bezien vanuit de mannelijke dan wel
vrouwelijke positie, zouden beide partijen altijd
moeten proberen om van intiatief te zijn, met daarin
het mannelijke iets aktiever in het afsprakengebeuren
dan het vrouwelijke. Hiermee loopt de man altijd iets
meer risico bedrogen te worden of de illusie
te hebben gewild te zijn. Daarom wordt het voor een
vrouw als meer schaamtevol gezien niet een maagd te
zijn als voor een man. Niet in staat een maagd te
vinden in zijn leven kan een man gebonden aan een
cultuur van vrije sex echter één
voordeel vinden: men is meer verplicht aan de
zelfrealiserende ziel daar de noodzaak van veranderen
voor een duurzame relatie afneemt met de toename van
het belang van zelf door te gaan. Anderzijds is het
benadrukken van zelfrealisatie zonder het idee van de
ziel
een uitnodiging tot promiscuïteit: van alleen het
ego
is minder duurzaamheid en stabiliteit te verwachten.
Gedreven door de noodzaak van het initiatief is op
zichzelf het hebben gehad van verschillende partners
niet zo zeer een bezwaar als wel het missen van de
leidraad van het geweten.
d) Wees een optimist.
Met
iedere materiële onderneming gaan er dingen fout.
Gaan voor de perfekte
materie van
het één of ander zal altijd
teleurstellen: de andere vrouw is altijd meer
aantrekkelijk daar het onbekende op zichzelf
aantrekkelijk is. Sommige mensen veronderstellen dat
het wijs is naar de partner toe enige geheimzinnigheid
te bewaren: wees een beetje mysterieus. Maar dat zal
de partner er niet van weerhouden nog meer het
onbekende na te jagen. Waar men altijd naar uitziet is
bevrijding
en zelfrealisatie. Valse bevrijding
is van de ene verantwoordelijkheid vluchten in de
andere in de illusie
van het onbekende en nieuwe. Valse zelfverwerkelijking
is het uiterlijk resultaat aanzien voor het innerlijk
bereiken. Het altijd nieuwe is de Tijd
zelf die iedere dag nieuw maakt. Geen fixatie op enige
persoon zal sterker zijn dan de fixatie op het nieuwe
zelf, noch zal enige fixatie van de
zelfverwerkelijking echter zijn dan de fixatie op de
ziel
getuige van de veranderingen van vorm. Hier leert men
van dat tevreden zijn met je eerste liefde of je
neerleggen en blijven bij een latere partner de vrede
en het geweten zal geven nodig om het hogere belang
van bevrijding
en zelfrealisatie van de Ziel
van de Tijd
in te zien.
e) Vraag wat ze wil, ken haar en wees
aandachtig.
Moeder
natuur is poëzie: alles rijmt en gaat in harmonie
voor de waarheid van vreedzame coëxistentie. De
waan wordt veroorzaakt door de angst voor de dood die
zich met het lichaam identificeert: de natuur kan je
lichaam verslinden, alles moet sterven. Gaan voor de
ziel
bevrijdt van de angst voor de dood, de liefde sterker
makend dan de lust tegen de regulatie. Bij dieren
wordt dat instinct genoemd en voor mensen heet het wet
en orde. Haar konflikt handelt altijd over handhaving:
zal haar natuur handhaven met de dreiging van de dood.
Vrouwen meer gebonden aan de aarde dan de mannen
vanwege hun sexueel ontvankelijke houding zijn
afhankelijk van het initiatief van mannen. Als een man
haar niet vraagt, haar kent of aandacht heeft voor
haar behoeften, is het spel van de samenleving als
geheel verloren. Op het lagere nivo van de dierlijke
natuur is dit duidelijk genoeg. Voor het hogere van de
kultuur raken zaken verward: mannen moeten worden als
vrouwen en omgekeerd. Het materiële als geheel
wordt vrouwelijk en de Heer van de Tijd
moet worden weergegeven als het mannelijk initiatief
of de beweger van het universum. Het sexuele vergetend
worden zowel vrouwen als mannen menselijk, de wereld
liefhebbend in achting voor de orde van de
tijd.
De orde behoudt de ziel en geeft zekerheid van
handhaving. Sexueel moet men voor die orde gaan, meer
verplicht zijnde door de fysieke werklast van
dienstbaarheid aan de orde terwijl niet-sexueel men
eenvoudigweg de dingen te accepteren heeft zoals ze
zijn, de bestaande orde dienend en herstellend minder
materiëel verplicht zijnde. Dat is wat ze wil:
zijn initiatief en haar natuurlijke orde, ten opzichte
waarvan mannen hun alternatieven van bestuur opperen.
Als mannen trouw zijn aan haar orde, dan zal de
ziel
de mannen van konflikten weerhouden. Oorlog als
zodanig is een mislukken van overeenkomst over de
gerechtigheid en de vorm die de orde moet aannemen.
Afspreken met haar betekent dat men voor haar moet
gaan en haar moet respekteren, haar vragen wat ze wil,
er achter komen of haar wensen overeenkomen met je
persoonlijke orde en aandachtig zijn voor zover dat
wil lukken. In feite moeten mannen er altijd naar
verlangen met haar in harmonie te komen daar haar
natuur altijd door de tijd bewogen wordt. Op dezelfde
manier moet zij altijd verlangen de tijd
te voelen daar de tijd
wordt bestuurd door konstrukten van de
mannelijkheid.
f) Wees voorzichtig met
betuttelen.
Een
klant zijn van, neerbuigend behandeld worden, onder de
kontrole van de regering of van een baas staan moet
met de grootste zorg worden overwogen. De zorg van een
vader is belangrijk; noch persoonlijk; noch collectief
moet dit worden genegeerd. Niettemin zegt de regel der
onafhankelijkheid ons dat het volwassene niet onder
toezicht van anderen staat maar zelfverantwoordelijk
is. Een ieder mag leren van een andere persoon. Een
ieder mag voordeel trekken uit ondersteuning door de
regering. Als een manier van wording is dit
geaccepteerd maar als een manier van zijn zou men niet
zijn afhankelijkheid moeten verraden. De regering is
afhankelijk van het volk net zoals het volk
afhankelijk is van de regering. Geen volwassen persoon
is volledig onafhankelijk. De meester is eveneens van
de dienaar afhankelijk. De verkoper is afhankelijk van
de klant. De volwassen optie is een houding die de
trouw en geestelijke gezondheid weerspiegelt van het
respekteren van het ideaal. Maar pretenderen dat
bereikt te hebben moet worden beschouwd als de meest
algemene leugen. Het is een fundamenteel psychologisch
konflikt: de relatie met de 'vader', of het nu
vadertje tijd is, de echtgenoot, de biologische vader,
de priester, de Heer, de regering of een leraar of een
baas, staat gelijk aan de relatie met de
ziel.
Het ego
van materiële identificatie moet zich
gelijkrichten
met de ziel
om zich te bevrijden van de neurotische twijfels en
angsten van het ontkennen van de werkelijkheid
van de tijd(afb.).
De werkelijkheid
van de tijd
is de absolute heerschappij over alle materie
waar we nooit aan kunnen ontsnappen. Deze
werkelijkheid
(afb.)
ontkennen is het echte probleem. Structuur behoevend
ruziën mensen en voeren ze oorlog
ego's
vormend van betuttelende kultuur ieder het absolute
van de ziel claimend. Maar het absolute van de ziel is
het volkomen geheel van alle ziel,
materie,
werk (afb.)
en tijd
tesamen. Het is niet enkel deze Heer of die
God.
Noch is het enkel deze of gene sterveling of mijn
materie
alleen. Noch is het alleen vruchtdragende arbeid of
standaardtijd
alleen. Het is het zelf èn zijn ideaal, het is
de materie hier èn daar, het is de natuurlijke
èn de culturele tijd.
Dit alles tesamen zijn we geneigd te reduceren en
tegenover elkaar te plaatsen de ander betuttelend
minder noemend zonder ons... Het antwoord op dit
probleem wordt gevonden in het zich gewetensvol
verhouden tot het ware zelf door rechtmatig de
bezitsdrang te weerstaan, ons begrip van arbeid en
tewerkstelling te emanciperen, en de volledigheid van
de tijd
te besturen in een meer ontwikkelde vorm dan enkel de
standaardtijd
en de romeinse kalender.
Afspraken
hebbend met een vrouw is men geneigd deze zaken te
vergeten, maar niettemin zal ze alleen maar respekt
hebben als hij bescheiden weet te zijn voor een
ideaal, niet bezitterig is, geëmancipeerd in zijn
idee van wat werken zou zijn, en gerealiseerd in het
beheersen van zowel de cultuurgebonden als de
natuurlijke tijd
(afb.).
Zij vertegenwoordigd de bloeiende wereld en hij de
beheersing van de tijd,
terwijl in werkelijkheid
haar
intelligentie
in het sequentiële ligt en de zijne in de
beheersing van de materie.
Ieder vertegenwoordigt de zaak waarnaar hij moet
emanciperen. Zij is trots op zijn heerschappij over de
tijd
en hij is trots op haar bestuur van de
materie.
Zonder hem kan ze niet echt de zaak besturen en zonder
haar kan hij niet echt de tijd
de baas. Man en vrouw zijn elkaars hoeder maar zouden
ook een leraar voor zichzelf moeten zijn. Het
mannelijke en vrouwelijke wordt eveneens
vertegenwoordigd in het huwelijk van de twee
hersenhelften gespecialiseerd in seriële en
parallelle, tijd- en ruimtelijke beheersing
(afb.).
Zelfrealisatie betekent te emanciperen in dit
laatstgenoemde proces van 'afspreken' en 'verhouden',
gehuwd of niet, van de culturele tijd
met de natuurlijke tijd.
g) Wees genadig.
Alleen
de zinnen dienend en de ziel
vergetend verdwijnt de genade. Dat is egoïsme:
geen genade. Intelligentie
is genade. Het is in je eigen belang de belangen van
een ander te behartigen. Het vormt de hoeksteen van
alle beschaafde mensen. Het definieert
werkverschaffing, economie, welvaart en vrede. Jonge
en primitieve kulturen voeren oorlogen in de
begoocheling van eigenaarschap terwijl eigenaarschap
alleen maar zin heeft met de eeuwige waarde van het
delen. Alleen als de privésfeer is gegrondvest
in soberheid (een bed, een stoel, een raam) kan van de
rest van de kulturele glorie worden genoten. Als op
alles een beroep wordt gedaan als persoonlijk bezit,
zal niemand veel bezitten en de kultuur ontoegankelijk
zijn. Niemand bezit de hele wereld, noch zijn
kulturen. De mens kan, behalve voor een eenvoudige
plek om zich privé te kunnen terugtrekken,
alleen bidden voor vrije toegang. Met het idee van
werk en geld verdienen eveneens geëmancipeerd
naar het vruchteloze en gevangengenomene, werkt
niemand echt of verdiend echt geld, noch is enig
iemand zonder functie of voorziening. Het komt
allemaal neer op de werkelijkheid
van het dienen van de orde van de volledigheid van
tijd,
materie,
werk en ziel.
Iedere relatie (met een vrouw) is gebaseerd op het
delen van bezittingen en de soberheid van je eigen
privé. Afspraken makend deelt men het
uitgaanscentrum en trekt men zich privé terug.
Men werkt voor het privé van het houden (door
het te overbruggen) van afstand, maar men spreekt af
de wereld te delen en aanwezig te zijn in eigen
persoon. In het huwelijk is dit ook de succesformule
voor welstand en vooruitgang. Tesamen werkt men ook
voor het privé en het draaglijk maken van een
afstand tot anderen, terwijl samen sociaal zijn alleen
kan zijn door uit te gaan en de wereld te delen in
eigen persoonlijke aanwezigheid. De neiging om alles
in de privésfeer af te handelen is zeker onwijs
daar altijd een vluchtplaats uit de wereld nodig is
voor het behoud van de geestelijke gezondheid.
Onmatigheid in de privésfeer kan leiden tot
leiden tot ongewilde afsplitsing en scheiding vanwege
de eeuwige roep om de vrijheid die altijd aanwezig is
in ieder volwassen schepsel. Uitgaand zijn is een
definitie van genade, terwijl het onbeperkte
privé het egoïsme definiëert.
h) Respecteer haar
vrijheid.
Zij
geeft de mannelijkheid de ruimte, net zoals Moeder
Aarde toegeeflijk is wat betreft het kulturele
experiment. Niettemin, zoals de natuur zich wild
uitleeft in storm en aardbeving, zal zij ook haar
vrijheid opeisen. Men kan met de waan leven van een
perfekt aardige vrouw die zich altijd zou neerleggen
bij de wensen van de man. Maar dat is juist de sexuele
houding. Ze is even zo goed een volwassen ziel als
hij, met dezelfde neiging te domineren, manipuleren,
liegen, en afwijzen als hij. Natuurlijk kan men een
kontrakt hebben om de taken te verdelen en de grenzen
vast te leggen van kontrole over de ander, maar
dergelijke overeenkomsten houden niet in dat ze haar
vrijheid niet zal claimen om het kontrakt te wijzigen
of eenvoudig te verscheuren. De garantie, de zekerheid
wordt niet gevonden in deze of gene relatie. De
zekerheid waar iedereen naar op zoek is is die van de
dienstbaarheid. Een persoon die zijn favoriete wijze
van het dienen van de orde van de samenleving heeft
gevonden heeft zekerheid bereikt, of hij nu wordt
gehinderd door een relatie of niet. Tot het idee van
vrijheid behoort zeker de notie van boete. De wereld,
noch de dame zal altijd je dienstbaarheid verwelkomen.
Je moet in staat zijn een lange tijd
vol te houden zonder bevestiging of bekrachtiging. Dit
is moeilijk en het onvermogen dit te volbrengen is
gedefinieerd als sociopathie. lastigvallen (stalken)
en demonisch. Als zij, of het merendeel van de
samenleving onverschillig zijn, kan teleurstelling tot
woede leiden. Zonder de bereidheid en het vermogen tot
het doen van boete, welk niets anders is dan het
voortzetten van het leven zonder verdere waardering
met het betreuren van je mislukkingen, kan je hele
leven vernietigd worden. Een lastpak worden, een
stalker, of een psychopaat, zal zeker de kans van
terugkeren te niet doen. Van belang voor het vermogen
te boeten is te begrijpen waarom dingen fout gaan. Je
kan worden gehinderd door je eigen karakter, door de
zeden en gebruiken der samenleving en de direkte
omgeving, en men kan worden gehinderd door de vrije
natuur (afb.)
Je kan vele theorieën van toeschrijving
(attributie) hebben hebben waarom de continentie van
dienst te loor ging en spijt noodzakelijk zou zijn.
Maar de les is altijd die der volwassenheid: een
zuivere ziel
is niet echt afhankelijk van wie, behalve het ware
zelf, dan ook. Alle tegenslag ziend als een uitdaging
tot zelfverwerkelijking, voegen de dingen zich
eerdaags samen. Vele talenten kunnen zich ontwikkelen
en vele wegen kunnen worden uitgeprobeerd. Het is de
aard van de wereld bij afwisseling zijn alternatieven
te presenteren en nieuwe constellaties te vormen van
de werkelijkheid
aller tijden.
Aldus afspraken makend houdt van het begin af aan in
dat in achting voor haar vrijheid de eigen
zelfverwerkelijking in gedachten moet worden
gehouden
i) Verwacht niet van haar dat ze naar
je verwachtingen zal leven.
Deze
regel komt overeen met de voorgaande, maar is niet
hetzelfde. Verwachtingen vormen een hoofdstuk apart in
het boek der psychologie. Gefixeerd in een zekere rol
verliezen mensen hun vrijheid gevangen door hun eigen
verlangen iemand te zijn. Het leven wordt een hel als
men veranderd is in een dienaar van andere mensen
i.p.v. een bevrijde
ziel
in dienst van de orde van
God.
Natuurlijk is de orde van God
niet zonder anderen zodat het dienen van anderen op
zichzelf niet het probleem is, noch als het hebben van
verwachtingen met hen altijd een probleem zou zijn.
Mensen scheppen er ook behagen in hoge verwachtingen
op te bouwen over een reis naar de planeten b.v.. Het
probleem ligt in de onderliggende orde waarvoor geen
enkelvoudige oplossing bestaat. Er kan alleen maar een
diversiteit aan oplossingen zijn met geen verwachting
van het domineren van de ene over de ander.
Oplossingen kunnen de vorm van rebellie, conformering
of hervorming in overeenstemming aannemen. In feite
werken alle drie tesamen uit op de juiste wijze:
conformerend aan een vergeten optie van orde staat men
op tegen de bestaande orde om die te hervormen middels
overeenstemming. De kunst van de revolutie ligt in het
vermogen te complementeren en niet te verdringen wat
voorheen tekort schoot. Zoals de tijd het leert: men
hoeft alleen maar het oude niet vergetend, het nieuwe
te accepteren. Astronomisch: de planeten nemen een
nieuwe positie in maar behouden hun oorspronkelijke
aard. Dienovereenkomstig kan men van haar verwachten
iedere afspraak nieuw te zijn maar men moet accepteren
dat ze dezelfde persoon blijft. Een andere persoon
zoeken zal niet de oplossing brengen voor het probleem
dat iedereen dezelfde blijft. De tijd
aanvaardend die alles nieuw maakt zal de
gelijkblijvendheid meer welkom en wonderbaarlijk
zijn.
j) Speel altijd op
veilig.
Afspreken
met betekent risico's nemen. Je bent iemand anders aan
het leren verkennen. Je probeert erachter te komen hoe
het zich verhoudt. Met sexuele belangstelling bestaat
er de mogelijkheid van geslachtsverkeer daar de
hartstocht het kan winnen van de rede. Zowel in het
belang van het lichaam als in het belang van de
ziel
moeten voorzorgen worden genomen. Een klassieke regel
is vast te houden aan je klasse en je inmengen met
anders denkenden te vermijden. Deze regel is door
politieke en religieuze reformatie ter zijde
geschoven. De sociale optie van de politiek streeft
gelijkheid na, terwijl religieuze hervormingen het
gehele belang van kapitaal, klasse en status (zie
kleurenkode)
hebben onderworpen aan de gemeenschappelijke noemer
van de orde van de ziel.
Het wetenschappelijk antwoord is geformuleerd als
psychoanalyse welke de mens zou verenigen in een vrije
associatie van zelfverwerkelijking. Politiek
perverterend in de macht, religieus vervallend in
onredelijkheid en wetenschappelijk falend door
paradigmatische oppositie, werd het idee van eenheid
in verscheidenheid niet bereikt. Kulturen van
gelijkheid, ziel
en vrijheid zouden op zichzelf eenvoudig de
natuurlijke harmonie missen om het gelijkrichten
van het ego
met de ziel
te bereiken waarop men gehoopt had. Dus zijn er de
ecologische 'groene' motieven, alternatieve religies,
en nieuwe wetenschappelijke paradigmata om meer
intelligent
om te gaan met de aard van de persoon als een
werkelijkheid
van tijd
en ruimte, hier en nu, ziel
en ego.
Deze uitbreiding door de politieke, wetenschappelijke
en religieuze alternatieven vormen een voorzorg tegen
het zich verliezen in ongewilde opposities. Voor het
lichaam moeten ook voorzorgsmaatregelen worden
getroffen. Of men nu tot dezelfde klasse
en status
behoort of niet, liefde is er gelijk voor iedereen die
afgaat op spontaniteit en vergetelheid. In het licht
van de liefde zijn we gelukkig onderscheidingen te
vergeten van wetenschappelijke paradigmata, geboorte
of ontwikkelingsstadium en politieke voorkeur.
Tegengestelden trekken elkaar aan, het
één heeft het andere nodig, ieder licht
een schaduw. Deze natuurlijke werkelijkheid, koersend
op sociale chaos, maakt de eenvoudige voorzorgen voor
de sexuele gemeenschap noodzakelijk. De kultuur
accepterend als een paringsritueel in het belang van
het lichaam zijn er condooms, pillen,abortus en
medicijnen tegen geslachtsziekten. Niettemin kan men
staande houden dat het niet noodzakelijk moet zijn
deze middelen ter preventie en behandeling te
gebruiken. Het geheel van de kultuur terugbrengen tot
de sexuele aandrift is een val. Kultuur kan ook worden
herkend als de poging van de mens vrede te vinden met
de tijd,
God
en de Gelijkheid. Seks moge dan de grote bevrijder
zijn tegen de overheersing van een tijd-begrip,
een orde van de ziel
of een politiek van gelijkheid, niettemin kan het niet
worden beschouwd als het volkomen geheel in zichzelf.
De filosofie van de natuur en het alternatief mogen
seks schijnen te zijn, maar alles wat niet geweten
wordt kan niet als zodanig worden weggewuifd. Voor
ieder van de vier opties van religie, wetenschap,
politiek en natuurlijk leven (afb.)
is er seks. Er vanaf komen zal niet worden gevonden in
de toeschrijving aan een ander voorkomen. Met paren
individueel of wereldkulturen collectief afspraken
maken terwille van een relatie van vrede vinden met
het sexuele, betekend op veilig spelen te gaan voor al
deze vier geledingen van de kultuur en aldus de
noodzaak voorkomen van ongewilde maatregelen. Een
gebrek aan sexuele beheersing kan ook worden herkend
als een gebrek aan kulturele inhoud.
k) Heb begrip voor haar
gevoelens.
De
grote wereld en de vrouw individueel, of de
vrouwelijke kant van alle mannen, wordt weerspiegeld
door emotie. Gevoelens van haat en liefde drijven tot
oorlog en schepping. Het begrip kontrole wordt
gevonden in het structurele, het ordelijke, het
redelijke, wetgevende en verstandige. Deze laatste
categorie, als typisch mannelijk beschouwd, zou niet
moeten voeren tot een algemeen idee van overheersing.
In tegendeel het zou zijn specificiteit moeten
afleiden terwille van de werkelijkheid van de persoon.
Maar hoe kan er enige orde zijn in de wereld als een
ieder zijn eigen specifieke ding doet? Dit is de
domheid van de rede: ze begrijpt niet dat het zich met
de ziel
gelijkrichtende
ego
en de met rede gelijkrichtende
gevoel betekent een zelfgerealiseerde persoon te zijn
die niet bezorgd is over macht, religie of een
tijdsysteem.
Het gaat er niet om systemen te weerstaan, het gaat
erom het belang te benadrukken van de eigen aard
waaruit alle gevoelens geboren worden. Dit inziend zal
de vrouw niet langer vreemd zijn, noch de grote wereld
een bedreiging zijn voor die van jezelf. De domheid is
overwonnen met het realiseren van de
gemeenschappelijke noemer van alle systemen van tijd,
religie en politiek: het is de kosmische werkelijkheid
van het volkomen geheel t.o.v. waarvan de mensheid
moet leren de consequentie te leven. Deze kosmos wordt
objectief gekend als de sterrenhemel, wetenschappelijk
gekend als de ware sterrentijd, religieus herkend als
een vorm van de Heer, en politiek gekend als
gelijkheid (vrede) voor alle leefwerelden. Van dit
alles zijn de emoties afkomstig die haar kosmische
ziel vormen hem zeggend zich met haar gelijk
te richten
naar zijn eigen zelfgerealiseerde aard. Haar gevoelens
begrijpen, betekent met dit alles rekening te houden:
er is de verscheidenheid van kultuur en de belangen
van het lichaam. Ze zal het aanvoelen wanneer het
één in konflikt is met het andere zonder
ooit de gebruiksaanwijzing gelezen te hebben voor welk
van de opties dan ook. Van hem verwacht ze de
beheersing te hebben: als hij het niet doet zal zij
het wel. Aldus vormen al de vereisten van het
afspraken maken met haar of de grote wereld willen een
uitdaging tot emancipatie
en zelfrealisatie van menszijn.
l) Vermijd de noodzaak van preventieve
maatregelen.
Deze
regel, inbegrepen in de regel van het veilig spel,
heeft een aparte beschouwing nodig. Enkel op veilig
spelend is het vergeten makkelijk daar de kultuur de
voorzorg zou zijn. Niettemin is het wijs met de
wildernis der natuur rekening te houden. Velen geloven
in het weerleggen van de noodzaak der kultuur.
Onachtzaam zijn kan betekenen dat men zijn leven
verliest of tenminste onherstelbare schade lijdt. Het
schijnt dat men door ervaring moet leren zo dat de
wijsheid door schade en schande bereikt wordt. Te
beweren echter dat men alles zelf moet ervaren is iets
anders. Preventie van de één of andere
soort moet er zijn en zijn aanvang nemen in de
opvoeding van de jeugd naar de eeuwige waarden die op
zichzelf de beste voorzorg vormen. Omdat eenvoudigweg
onthouding van illegitieme sex, het doden van dieren,
gokken en intoxicatie niet algemeen verwacht kan
worden, daar het eenvoudig wordt getolereerd door de
wet als een compromis met de primaire driften, moet
een soort van 'vertaling' van het uiterste van de
waarden worden onderwezen. Zoals gezegd, het algemeen
begrip van rein, waarheidlievend delen en zorgen,
respectievelijk voorbehoeding, matiging, het
altruïstische en geweldloze benadrukkend kan
indirekt het maagdelijke, de geheelonthouder, de
belastingbetaler en de
vegetariër
met respekt belonen. zo bereikt men het
bekrachtigingsschema nodig om de noodzaak van verdere
preventieve maatregelen te voorkomen. Duidelijkheid
over de fundamentele waarden is liefde terwijl
moraliseren voor de verdwaasden kan worden beschouwd
als zijnde te laat. De noodzaak van prediking
vermijdend bestaat de enige juiste oplossing eruit te
leven naar de waarden en ze zo te bewijzen door het
voorbeeld. (afb.).
Zo zal de last der moralisering lichter
wegen.
m) Forceer niet.
Mensen
houden er niet van gedwongen te worden. Hoewel de wet
opgelegd moet worden, houdt niemand ervan dat te
ervaren. Het zou niet nodig moeten zijn dat er enige
druk word uitgeoefend. Dit is de volwassen eis. Het is
onze eer niet gedwongen te worden maar te leven naar
ons eigen inzicht. Daarom zijn honden soms beter
verzorgd dan mensen. Dieren kunnen worden gedwongen,
de mens moet worden gerespekteerd. Daartoe draait de
samenleving op bekrachtiging: we hebben allerlei
soorten van taakomschrijvingen die de plicht en de
beloning definiëren. Verzaakte plichten zullen
worden gesanctioneerd met waarschuwingen en
inkomenskortingen. Op die manier wordt de mens
bekrachtigd zijn plicht te doen. De samenleving draait
op de vrijheid van keuze: je mag kiezen hoeveel
vrijheid je opoffert voor een inkomen. De basisplicht
schijnt de sociale zekerheid te zijn: men moet de
media bijhouden, socialiseren op een vrijwillige basis
en zo nu en dan een formulier invullen zichzelf
beschikbaar houdend voor een meer uitgebreide
taakomschrijving. Zo worden mensen onder de druk van
een veeleisende samenleving gekonfronteerd met een
paradox; men begint met een baan voor een zeker
inkomen welke niet wordt beschouwd als een echte baan
en zelfs een schande wordt genoemd: men is te passief.
Hoewel iedereen profijt heeft van de zegeningen van de
samenleving worden deze 'laagsten der lagen'
profiteurs
genoemd. De samenleving is niet een religie in de zin
van allen in gelijke mate profiteurs
zijn voor het aangezicht van God. Alleen diegenen die
meer profijt trekken worden niet vervloekt met de
negatieve denominatie hetgeen niet redelijk is. Een
sociaal zekerheids-inkomen dat een waardeloos genoemde
consument vervloekt terwille van een grotere
consumptie, toont een algemeen sociaal gebrek aan
zelfrespekt. Als zodanig is het begrip van
God
in zo'n onredelijke consumenten-samenleving onzeker en
kan zelfs worden beschouwd als gecorrumpeerd op de
wetenschappelijke basis van de twintigste-eeuwse
samenleving. Hoewel de wetenschap claimt waardevrij te
zijn, waardeert zij toch zeker de leden van de
samenleving naar het vermogen tot consumeren. De weg
om dit psychologisch te overleven schijnt er uit te
bestaan geld te hebben zonder het uit te geven zodat
iedereen gelukkig kan zijn speculerend op jouw
kapaciteit tot het doen van uitgaven. Als zodanig mag
de filosofie van de onredelijkheid worden beschouwd
als contraproduktief: het vermogen tot spenderen
bekrachtigend, is de consumptie en dus ook de
produktie beperkt. De dwangmatige houding de sociale
zekerheid werkloos te noemen in plaats van een aardig
verantwoordelijke en zware baan, wordt beter begrepen
als een herinnering aan de economische en logische
mislukking van de consumptieve onredelijkheid. Dit
moet niet zo blijven. Zonder mensen te dwingen, kunnen
mensen gewaardeerd voor wat ze doen. Van dit respekt,
de waarde van dienst meer benadrukkend dan de waarde
van de consumptie alleen, zal er meer bewustzijn
zijn van de paradox dat de eer van een baan ten koste
gaat van de eer van de vrijheid. De eer van de
vrijheid kan alleen worden begrepen en gerespekteerd
als men bevrijd is in een formele erkenning van
identiteit.
De identiteit
van de van de baan der sociale zekerheid wordt gevormd
door dienst aan de orde van de Tijd
die het begrip van God
en orde van de samenleving definiëert als een
onpartijdige onpersoonlijke natuurkracht bestuurd naar
rede en geweten in plaats van systematische
onredelijkheid en ongegeneerd romeins egoïsme. Zo
mag de uitspraak 'God is dood' een stille dood sterven
zonder ook maar iemand ergens toe te dwingen. Je kan
altijd een zwerver zijn, sociaal gezekerd of meer
verstrikt in het web van de bekrachtigende samenleving
met welk begrip van God
dan ook.
Voor
het proces van afspraken maken kan deze
bevrijding
een zegen zijn daar relaties minder geteisterd zouden
zijn door de eenzijdige druk van het waarderen van het
vermogen tot consumeren, en meer door de werkelijke
betrokkenheid van dienstbaarheid. Als de eer van de
sociaal gezekerde niet langer wordt ontkend door de
grotere profiteur,
zal er voor de mensen meer zin zijn om afspraken te
maken
n) Geef de voorkeur aan
buitenshuis.
Van
onze kindertijd verwachten we verzorgd te worden. Voor
de rest van ons leven is dit het vertrouwen dat we
hebben in de grote samenleving. Er is echter
één bedenking: je mag niet accepteren
zonder de toestemming tot wederkeer. Mensen plegen
zelfs zelfmoord als ze hun wederkeer ontkend zien.
Rijpheid houdt nemen en geven in. Als we dan alleen
maar de Supermarkt mogen accepteren en niets anders
komt ten eerste de persoonlijke eer ten val en ten
tweede het hele systeem. Ieder mens moet op
één of andere manier dienst leveren en
alleen door uitbreiding van het begrip dienstbaarheid
kan de samenleving zich ontwikkelen. Zo moet iedereen
uitgaand zijn terwille van het dienst leveren.
Afspreken met de andere sexe moet geen oefening tegen
deze regel zijn. Heel gemakkelijk inspireert het
dierlijk motief tot heimelijkheid in de
privésfeer. Toch heet de menselijke
samenwerking cultuur. Men moge dan af en toe
ontsnappen naar de slaapkamer om de natuurlijke
aandrang kwijt te raken, maar nog steeds heeft men
erop uit te gaan en de eigen cultuur onder ogen te
zien. Zonder dit zal geen enkele relatie werken. De
poging een vrouw te vangen en haar met een paar
kinderen op te sluiten zal mislukken. Vroeg of laat
zal er de roep om emancipatie
en een meer of minder spiritueel/psychologische en
religieuze zelfverwerkelijking zijn. Hoe meer het
wordt ontkend, des te pijnlijker de realiteit
zal zijn. Alle geestesziekte kan worden begrepen als
een mislukken van zelfrealisatie. Het is dus van het
grootste belang zich het belang ter harte te nemen
door de regel van het buitenshuis gaan te volgen. De
uitgaande mentaliteit noodzaakt regulatie. De wereld
is heel verleidelijk terwijl het vermogen met deze
complexiteit overweg te kunnen beperkt is. Dus heeft
men een aktieplan nodig. Men mag zich vastklampen aan
de gregoriaanse kalender of een alternatief schema
volgen dat alle dagen van de week systematisch dekt
(zie tabellen
van dit boek voor het alternatieve
schema van
sterrendatum-afspraken
waartoe ook de klok kan worden gecorrigeerd voor een
alternatief van zonne-timing). Ieder schema schijnt
perfekt te werken met het bestaan van een alternatief.
Maar gevangen in één systeem zonder
ontsnappingsmogelijkheid kan de ernstigste culturele
claustrofobie creëren: men verliest het
bewustzijn
altijd in dezelfde tredmolen van arbeid en vrije tijd
lopend.
o) Zet alleen door indien
gewaardeerd.
Vrouwen,
door de ontvankelijkheid van hun fysieke aard zijn
geneigd vervolgers te verwerven waar ze niet altijd
voor gekozen hebben. Het gebeurt gemakkelijk, dat een
man de illusie
leeft gewaardeerd te zijn. Net als bij de grotere
samenleving kan er veel repressieve tolerantie zijn.
Wat je ook doet het kan zijn dat niemand er om geeft
aangezien je niet Onze Lieve Heer Zelve bent aan wie
alle wederkeer mag worden geofferd. Je moet het zelfs
als een bevrijding
beschouwen niet gewaardeerd te worden aangezien
waardering een probleem op zich vormt. Het is de zaak
van de Heer om te gaan met waardering daar de normale
mens de gezonde neiging heeft te corrumperen onder
aandacht. Hoe meer een gewone zondaar, gevallen ziel
of profiteur
wordt verheven, hoe groter zijn leugen wordt. Men is
niet in één dag heilig naar de valsheid
en de angsten van het materiële ego
van het lichaam. Men zou niet De Heer Zijn Eer moeten
stelen of anders bereid zijn met Hem te lijden. Offers
brengen betekent niet dat men altijd of volledig de
pluim krijgt zoals men het zou willen. Een rechtgeaard
winnaar zal altijd zeggen: God
zij dank, en zo zichzelf excuseren.
Vergetend
dat men misschien niet gewenst is vanwege het
voornoemde kan men een last en ergernis worden zonder
het te beseffen. Daarom moet men altijd bereid zijn
zich terug te trekken. Zoals het leven het ons leert
zal dit vroeg of laat iedereen overkomen die ijverig
ondernam op een persoonlijke ambitie. Achteraf bezien
kan men zich afvragen in hoeverre is bijgedragen tot
oorlog en misère het probleem vormend in plaats
van bijgedragen hebben tot vrede en geluk deel
uitmakend van De Oplossing. Het is zeker moeilijk voor
een mens om, enerzijds in zichzelf te geloven terwijl
anderzijds hij te allen tijde
bereid moet zijn het op te geven als ware hij de
duivel zelve. Het onvermogen te stoppen (zie ook 3h)
karakteriseert de zwakheid die begeerte heet die zo
makkelijk in woede omslaat voor het individu of oorlog
voor het collectief. Niettemin kan veel van je leven
worden gered door regelmatige retraite ten einde de
angst te weerstaan je te bezinnen op de schaduw van
het handelen. Alle lust om door te zetten kan in
liefde worden veranderd door in te zien wat men doet
in vrijwillige retraite. Een vakantie hebben is
wellicht dan niet de ideale strategie: men gaat te
lang door en breekt ook te lang af. De behoefte over
het jaar te spreiden in de vorm van aparte
dagen voor socialiseren, studie en
festiviteit
schijnt wijzer te zijn. Op die wijze het levenstempo
terug brengend kan een betere continuiteit van
dienstbaarheid en sociale en spirituele positiviteit
garanderen. Ook in het proces van verhouden en
afspreken op het individuele nivo is het verstandig
niet door te gaan totdat men tot terugtrekken of een
misschien minder gewenste vakantie die de hele relatie
kan beëindigen wordt
gedwongen.
p) Aanvaard afwijzing.
Een
man moet zijn gegrondvest in zijn dienstbaarheid om
een stabiel persoon te zijn. Emotioneel afhankelijk
zijnde moet men in staat zijn te stoppen. Vroeg of
laat zal de andere persoon afwijzen: 'Ik ben niet de
jouwe', 'Ik moet mijn eigen weg vinden'. Afwijzing
moet worden geaccepteerd. Zonder dit is er geen
samenleving mogelijk. Het recht tot weerlegging van de
ander is fundamenteel voor de menselijke vrijheid. en
een hoeksteen van het maatschappelijk welbehagen. Er
bestaat altijd de neiging zichzelf te verliezen in de
valstrikken van de materiële natuur en die
gehechtheid
voor waar aan te zien. Begoocheld door de
verschijningen gaat men voor dit en dat, hem en haar.
Maar de wereld is geen speelgoedje om mee te spelen
zoals je wilt. De wereld is een vrouw die moet worden
gerespecteerd. het typisch mannelijke is de
onafhankelijkheid van het behoud van dienst aan het
belang van de ziel.
Het
is de God van de tijd die alle mensen beweegt naar de
definitie van hun wezen: het is uw leven, het is uw
aard, het is uw zaak. Het onvermogen afwijzing van de
wereld en haar in persoon te aanvaarden vormt het
bewijs van onwetendheid over de definitie van
dienstbaarheid. Toegewijd aan de belangen van de
ziel
zal men zich vinden in een wordingsproces: het
definieert emancipatie
voor de man zowel als voor de vrouw. Dit proces
bestaat uit negen onderdelen leidend tot de bevrijde
staat: ten eerste moet men in staat zijn te luisteren,
ten tweede moet men leren te spreken, ten derde moet
er een soort van herinnering zijn om geweten en
concentratie te ontwikkelen: men moet leren de
geleerde lessen te behouden. Ten vierde moet men leren
anderen te helpen naar hetzelfde belang en ten vijfde
moet men culturele fixaties accepteren: boeken,
beelden, overeenkomsten, verdragen, regels, etc.
Hiertoe moet men, ten zesde, leren zich te
concentreren en bezinnen daar het de leidraad, het
symbool en de totem is. Ten zevende moet men een
dienaar worden van deze zaak van het ware zelf, waar
naar de tijd
en waar naar de eigen persoon. met die dienst zal men
ten achtste vriendschap ontwikkelen, terwijl ten
negende men ten slotte de volledige overgave bereikt
van de dienst geëmancipeerd en bevrijd tot een
onafhankelijke positie. In één zin
betekent het proces: door luisteren spreekt men voor
de heugenis te helpen gefixeerd in concentratie om het
belang te dienen van vriendschap in volledige overgave
aan de werkelijkheid van de ziel
(afb.).
Wat
betreft het ontmoeten van de ander voor een duurzame
relatie zal gewoonlijk afspreken in stadium acht het
beste werken daar het mensen verenigt in een
gemeenschappelijk begrip. Ook is zo duidelijk dat
slecht ontwikkeld zijn in de vroegere stadia het
afspreken minder succesvol zal maken. Eerst de zaken
en dan het meisje zal altijd beter zijn. De klassieke
held bevrijdt de gevangen vrouwe of verstoorde wereld.
Dit is hoe mensen elkaar respekteren: door de
kwaliteit van de dienst aan het ware. Hiertoe wordt
men gevormd door de beproeving van de
afwijzing.
q) Wees bereid meditatief te
zijn.
Dit
heeft betrekking op het stadium van de concentratie.
Als eenmaal de relatie gefixeerd is wordt ze behouden
door gebed, meditatie
en concentratie waartoe men bereid moet zijn er voor
de rest van je leven mee door te gaan. Het is de
houding die voorafgaat aan het bereiken van
dienstbaarheid. Vanwege het missen van dit vermogen
hebben vele mensen existentiële crises niet
wetende hoe zich te concentreren op de zaak van hun
belang zichzelf niet in staat vindend betekenisvolle
relaties op te bouwen. Niet in staat om op het object
van de liefde te mediteren
kan het huwelijk van de arbeid nooit slagen of zelfs
maar plaats vinden. Dit kan vele oorzaken hebben daar
men belemmerd kan zijn van binnenuit, van buitenaf of
door de grote natuur, door gehechtheid
aan illusies
van zelfzucht, lijdend onder onwetendheid afkeer
hebbend die de vorm van doodsvrees aanneemt.
(afb.).
De drie aapjes van doofheid, lafheid en vooroordeel
kunnen de ontvankelijkheid, de liefde en de aktie
zodanig blokkeren dat het proces van emancipatie
tot de gerijpte staat van bevrijde dienst er niet kan
zijn. Veel mentale en lichamelijke ziekte kan worden
herleid tot deze frustratie van vooruitgang. De regel
van de meditatie
volgt direkt op die van de afwijzing. Afwijzing kan
niet worden geaccepteerd als men voor zichzelf en het
voorwerp van de liefde op de vlucht is in feite de
zelfconfrontatie vervat in de meditatie
vrezend. Om te kunnen mediteren moet men de
fundamentele waarden aanvaarden (afb.),
zich terugtrekken en de energie van de
dekonditionering van de gehechtheid
binden in de juiste lichamelijke oefening. Religieus
vindt deze binding van energie plaats door gezang en
gebed. Wetenschappelijk wordt dit gedaan door fixatie
en politiek door het ondernemen van aktie. Van nature
wordt dit gedaan door bezinning op een in de
tijd
gefixeerd gedragspatroon: de vogel trekt tegen de
winter naar het zuiden, de beesten planten zich voort
in de paartijd en het menselijk wezen buigt en strekt
zich bij het ontwaken. Terwijl het dier van nature
mediteert op het vergaren van voedsel en zorgen voor
het nageslacht, is de mens gebonden door de cultuur.
Kultuur is de menselijke manier van aantrekken en
samenhangen van de levens-kracht. Je Brood verdienen
en baby's krijgen is onderworpen aan kulturele
overgave. Het proces van het binden van de energie is
van essentiëel belang voor het succes van de
meditatie:
er niet in slagen zal leiden tot geestesziekte daar
men eenvoudigweg psychotisch
wordt de chaos bereikend van een ongeregeld zelf, en
zal men, de eigen aktie missend, de innerlijke
ervaring misinterpreteren voor de materiële
invloed hetgeen schizofreen
wordt genoemd. Niet op juiste wijze de energie bindend
zullen ook manische perioden en depressies elkaar
volgen. De ander aannemend als object van de liefde,
wordt afspraken maken een meditatie
op de voorwaarde van het behoud met de basis-waarden
van rein en waarheidlievend delen en zorgen
(afb.),
de bereidheid tot terugtrekken en het vermogen om de
energie te binden van de dekonditionering. van deze
manier van zich verhouden tot de wereld bereikt men de
dienst, vriendschap en uiteindelijke bevrijding in
overgave (afb.).
Naar de werkelijkheid
van de tijd
betekent dit dat voor betekenisvol afspreken men een
gemeenschappelijke noemer nodig heeft waarnaar men
waarheidlievend kan delen en zorgen, zich terug kan
trekken en de energie binden. Praktisch gesproken is
dit een klok die dienst doet als de gemeenschappelijke
noemer van de kulturele liefde. Of en hoe een klok zou
moeten worden bestuurd door politiek, religie en/of de
natuur staat open voor verdere beschouwing (zie
ontwerpen
voor een voorstel).
r) Heb geduld met haar
verlangens.
Een
vrouw kan zo veeleisend zijn als God,
de Heer Zelve. Voor een man die succes wil hebben is
de wereld evenzo zeer veeleisend. Evolutie
vereenvoudigt niet. De altijd toenemende complexiteit
van de menselijke kultuur maakt een ieder bescheiden.
Afsprekend met haar moet men de juiste ingang vinden
alsof men voor een baan solliciteert. Ze zal de meest
geschikte kandidaat uitzoeken. Hoewel iedere vrouw
eisen stelt overeenkomstig haar eigen aard - sommigen
lijken makkelijk maar zijn moeilijk en omgekeerd - is
er ook de geest
van de tijd
zoals de wereld reilt en zeilt. Dit decennium werkt
een beetje anders dan het voorgaande precies zoals de
ene vrouw een andere toenadering heeft dan de andere.
Ook de leeftijd maakt aanpassingen noodzakelijk. Voor
de God
van de tijd
moet men dynamisch zijn. De vrouw moet achter haar man
staan, zoals de man zijn vrouw moet ondersteunen. Zo
ook moet moeder natuur de ondersteuning vormen voor de
mensheid (natuurwetenschap), zoals de mensheid de
natuur moet ondersteunen. Het laatste voorstel is
moeilijker. Haar of de grote natuur als de leidraad
niemand zal men worden beheerst door de wereld en een
slaaf van de zintuigen worden. Naar de vrouwelijke
aard der natuur, is de tijd
het mannelijk principe of de beweger. Een gezonde man
moet geïdentificeerd zijn met het initiatief van
de
tijd: hij
heeft behoefte aan een schema, een benadering, een
staat van bewustzijn
waarnaar hij alle materie,
de wereld en haar verlangens zal bestieren. Zij weet
dat alle plannenmakerij relatief is en onderhevig is
aan veranderingen. Dienovereenkomstig is het de
klassieke optie voor haar hem te verleiden in de lust
van het loskomen van zijn eigen schema en de emotie
van de materiële gehechtheid
aan haar schoonheid, liefde en 'tijdloze' eeuwigheid.
Voor de voortplanting zal de man moeten toegeven in
dit breken van de orde. Eén of andere
witte-broods-tijd moet er zijn. Maar vroeg of laat zal
het de waarheid zijn dat zij hem alleen maar zal
respekteren als hij de zaken inricht naar zijn eigen
aard en orde. Het liefdes-spel mag dan tijdelijk de
zaak verduisteren met dionysische lusten, maar het
apollinisch
motief voor het gezonde verstand van de
werkelijkheid
zal uiteindelijk de dienst uitmaken (afb.).
Dit wetende moet men geduld hebben met haar
verlangens.
s) Neem verantwoordelijkheid voor haar
situatie.
Een
vrouw is gecharmeerd door zijn hoffelijkheid.
Afspreken met het andere geslacht een duurzame relatie
willend, moet een man zich verplicht voelen bewijs te
leveren van zijn vermogen voor haar te kunnen zorgen.
Zelfs de meest geëmancipeerde vrouw heeft een
klein hoekje in haar hart voor de prins op het witte
paard. Zelfs een prostituée zal bewijs eisen in
de vorm van geld. Op één of andere
manier, welke vrouw er ook gewild is, moet de
verantwoordelijkheid voor de situatie duidelijk zijn.
Zonder dit bewijs kan ze de man beschouwen als een
jongere broer of een hond die ze aan de lijn moet
houden en na gebruik laat zitten. Een man moet er niet
intrappen voor klein broertje of hond door te gaan
niets te bieden hebbend en zoveel mogelijk gebruik
makend. Ze zal beledigen, kleineren en hem afwijzen
als hij tekort schiet in het leveren van het bewijs
van zijn vermogen zorg te dragen. Daarom heeft iedere
man een plan, een motief en een onderneming, of hij
zal doen alsof alles duidelijk zou zijn. Het is niet
slecht naar een ideaal toe te leven. Zij zal ook
voorwenden onafhankelijk te zijn terwijl ze het
absoluut niet is. Het bewijs van de mannelijkheid kan
sexueel zijn, maar moet niet zo zijn. In het bijzonder
in het begin moet men er voor zorgen dat het hogere
motief overheerst. Het is heel makkelijk elkaar te
misbruiken en het respect te verliezen. Het is vallen,
en verliefd worden is het meest algemene iets om je in
te verliezen. Niettemin moet deze regel herinnerd
worden. Het gaat er niet om te doen alsof je heilig
bent, of van een perfecte zelfbeheersing. Het is van
belang niet het doel van zorgen en delen naar de
waarheid en reinheid van het ideaal uit het oog te
verliezen. Daarom doet men alsof men maagdelijk is,
alsof men de waarheid spreekt, alsof het gehele leven
zou kunnen worden gedeeld, en alsof je eeuwig zou zorg
dragen. Men mag ermee beginnen ideaal te zijn ervoor
vechtend zoveel mogelijk ervan te behouden, maar
iedereen zal toegeven dat het niet makkelijk is heilig
te blijven naar de lust en God
te blijven naar het ware. Een vrouw is gemakkelijk te
toegevend terwijl een man makkelijk uit zijn doen is
afgeleid van zijn orde.
t) Respekteer haar
initiatief.
Hoewel
hij het initiatief en de beweger van de
tijd
is, is zij degene die weet of het allemaal klopt of
niet. Zij zal weigeren als ze chaos bespeurt in zijn
plannen. Ze heeft een instinct hem te volgen in zijn
beheersing van de ruimte, daar macht over een
territorium in zijn vermogen ligt. Maar op die manier
de tijd
besturend heeft zij altijd het laatste woord. Zij
bewijst dat bewustzijn
meer acuut is een getuige van de tijd
zijnde dan de tijd
zelve zijnd. Derhalve kunnen vrouwen mannen als
stompzinnig beschouwen inziende dat ze niet zo
ordelijk zijn als ze gewild hadden. Het is als de
mensheid in relatie tot de natuur: vele begrippen van
de tijd
passeren de revue, maar haar omwenteling is de
uiteindelijke autoriteit. In het bijzonder omdat
mannen zulke regelneven en plannenmakers zijn is haar
initiatief van het allerhoogste belang. Hoewel ze de
weg van de lust mag zijn, gefixeerd in haar biologie,
de man verleidend tot weten in plaats van ernaar
handelen, zal haar bewustzijn
inspireren tot akties die de mannen met de benen op de
grond zetten. Eenvoudigweg de hele tijd
comfortabel levend ter wille van jezelf en je
nageslacht niet bezorgd zijnd over de 'grote zaak', is
haar liefde. Zo zal ze het huishouden, het voedsel, de
kleding, de kinderen etc. etc. bestieren om hem te
laten ontdekken wat hij verwaarloosde als hij haar
initiatief en liefde met zijn problemen van
maatschappelijke kontrole vergeet. Emancipatie
zal hem het huishouden bijbrengen, de kinderzorg,
koken en schoonmaken, terwijl zij zal ontdekken hoe de
mechanismen van de macht werken. Naar de evolutie van
de ziel
in het proces van het bereiken van de bevrijding
in volledige overgave van dienstbaarheid
(afb.)
zal de hele aangelegenheid van de sexeverschillen
onbelangrijk worden. Men kan net zo goed een
homosexueel zijn om uiteindelijk precies het zelfde
proces en de gelijkheid van de mens te ontdekken. Als
men zou reïncarneren moet men even zo goed in
staat zijn het lichaam van de andere sexe te leven. De
wet van oorzaak en gevolg zou het zelfs voorschrijven,
een ieder met zijn eigen schaduw uitbalancerend. Zoals
de man bewijs levert, zo zal ook de vrouw het moeten.
Met haar afspreken houdt dus ook het respekteren van
haar bewijs van vrouwelijke zorg
in.
u) Verliefd geraakt, ken haar familie,
vrienden en religie.
De
biologie is sterk. Zeer vaak wordt de hele kultuur
vergeten bij het zien van de mooie ogen van het andere
geslacht. Met de vlinders in de buik en de
geest
in vervoering raakt men verliefd en wil men altijd
samen zijn en het samen maken. Hoewel veel van de
kultuur kan worden vergeten, kunnen de vrienden, de
familie en de religie niet over het hoofd worden
gezien. Hoewel de liefdes-affaire een tegenwicht
schijnt te vormen voor de sociale druk van de familie,
vrienden en religie is het niet echt een uitweg. Men
bereikt een andere familie, een andere vriendschap en
een andere religie beseffend dat de appel niet zo ver
van de boom valt. Niet zelden keert de revolutie terug
naar de positie waartegen men in opstand kwam. In zijn
geheel is de evolutie een pijnlijk proces van het door
de vereisten van de tijd
druk uitoefenen op de materie.
Natuurlijkerwijze zal er in één
generatie niet veel veranderen. Nieuwe wijn in oude
vaten, de geschiedenis herhaalt zichzelf met andere
gezichten, een andere constellatie aan dezelfde
sterrenhemel. Dat is de realiteit
en derhalve is het verstandig zorg te dragen voor de
religie, de familie en de vrienden van de partner waar
men verliefd op is. Het is niet altijd gezegd dat
hetzelfde ook zou aansluiten. Ook tegenstellingen
kunnen aantrekkelijk zijn en genetisch zelfs een
sterkere uitkomst hebben. Zo balanceert men tussen de
continentie van de kultuur en een gezond alternatief
om de vitaliteit te behouden.
v) Beter laat dan Nooit.
Haast
maakt verspilling is de leidraad van deze regel. De
moderne samenleving misleidt met snel voedsel in
snelle auto's bestuurd door snelle computers en snelle
trainingen. Maar snelheid is in het geheel geen
garantie. Snelheid kan de illusie
wekken van tijdbeheersing daar niets in het universum
de beweging zou kunnen bijbenen, maar onder druk
verkeren in spanning en opwinding zou niet langer
duren dan een bioscoopfilm. Op de lange duur heeft men
eenvoudigweg veel uitgeput en weinig bereikt. Snel
gaan is ook een vorm van escapisme. Zonder de noodzaak
van snelheid in communicatie en aktie te ontkennen,
moet het niet met intelligentie
worden verward. Intelligentie
is meer gebouwd op continentie in verandering dan op
verandering in continentie. Het is als de
ziel
in relatie tot het ego
(afb.)
De ziel
is het anker, terwijl het ego
de eventuele materiële
vorm is. Vormen zijn gedoemd te veranderen met de
ziel
als de objectieve getuige die in feite nooit
verandert. De continentie in verandering
definiëert de Heilige Graal van de eeuwige jeugd
zoals de ziel
de geldigheid van het ego
definiëert. Ik ben alleen echt als de
ziel
kan zijn. Zo kan een man alleen maar echt verwachten
een vrouw aan te trekken en te behouden als hij geen
nepper of vals ego
is. Het ware ego
is die van de volledige overgave aan het belang van de
ziel.
Daarom trekken rechtgeaarde minnaars zich niet veel
aan van armoede, een gebrek aan religie of niet
sociaal zijn. Liefde overwint alle moeilijkheden.
Haastig zijn over materiëel voordeel, religie of
sociale positie kan meer een hindernis vormen dan
behulpzaam zijn. Het is altijd goed om te zeggen: 'Ik
bouwde het zelf op. Ik realiseerde het van binnenuit
en Ik bereikte het op eigen houtje. Deugd ontlenen aan
rijkdom, rituelen en gehechtheid,
kan een natuurlijk gegeven zijn, maar kan ook een
twijfelachtige onderneming vormen voor het rijpe van
het zelfverantwoordelijke. Het unieke karakter
uitgedrukt in de genen is even zo belangrijk als de
invloed van opvoeding, welvaart en status.
In feite is het konflikt tussen natuur en opvoeding
niet opgelost door de genen na te jagen ter wille van
zichzelf of de omgeving terwille van de aanpassing,
maar door vasthoudendheid tot
vervulling.
w) Plan je handelingen.
Naar
het belang van geduldige vasthoudendheid moet men
vasthouden aan de dagelijkse routine niet afhangend
van deze of gene persoon, ritueel of bezitting. Mensen
komen en gaan, routines worden uitgeprobeerd en
bezittingen worden verkregen zowel als verloren.
Creatief zijnde zal
nauwelijks iets standhouden behalve de
realiteit
van de verandering zelf. Deze realiteit
is praktisch gesproken tweeledig: het is analoog en
digitaal, het is natuur en cultuur, het is het
zonnestelsel en de sterren, het is de opeenvolging
zowel als de herhaling (afb.).
Zoals gezegd, om je handelingen te plannen is een
gemeenschappelijke noemer nodig die een reflektie op
haar natuur vormt: het is het analoge, de natuurlijke
dynamiek, het unieke en de overeenkomstigheid in
herhaling. Naar deze noemer is er de vrijheid van
keuze van praktisch ieder gewenst tijdschema:
zonnetijd,
standaardtijd,
sterrentijd,
ware siderische tijd,
gemiddelde tijd
de tijd
van de maan etc. Dit is de naakte opeenvolging, het
digitaal lineaire, cultureel pragmatische van het
kennen van de orde van de dag. De noemer wordt
weergegeven door de verdeling van het jaar: iedere dag
wordt een andere positie t.o.v. de sterren ingenomen
die na één jaar wordt herhaald. De
andere optie naar haar natuurlijke werkelijkheid
wordt weergegeven door de zonnetijd;
de oorspronkelijke tijd
door de eeuwen heen door de mens gerespekteerd de
middag romeinse stijl nummer twaalf noemend. Praktisch
zou men als individu alleen een kalender, een pen en
een gewone klok nodig hebben, terwijl zoals eerder
gesteld men het jaar door komt tot 24 perioden van 15
dagen, 48 weken en zes twee-maandelijkse seizoenen
aangeduid door vijf (niet de midzomerseizoensdag)
extra dagen die het jaar volmaken (zie schema voor het
verdelen van het jaar en het corrigeren van de klok
onder de tabellen
voor dit boek). Deze klok en kalender vormen het
referentiekader als het aankomt op het plannen van
alternatieven van dag- en weekorde. Op deze manier
harmoniseert men met haar natuur zonder de kontrole te
verliezen met haar weerstaan van het mannelijk
chauvinistische machtsspel van culturele oppositie.
Naar het collectieve zou het gedoe van het met de hand
corrigeren van een klok en markeren van de kalender
niet eervol kunnen zijn. Daartoe is er een
ontwerp
mogelijk voor een nieuw soort computer(gestuurde)klok
die de sterrenhemel toont verdeeld in vierentwintig
,zoals een schaal voor een klok, die één
stap naar links draait langs een indicatie van de zon
voor een sterrendag analoog de ware siderische
tijd
tonend. Naast deze gemeenschappelijke noemer van de
sterrentijdklok kan een digitale display ieder door
een multiculturele wereldorde gewenst tijdbegrip
bieden van standaardtijd
tot maantijd
en kalenders voor religieuze doeleinden (zie
ontwerpen
voor een uitgebreide omschrijving). Aldus de tijd
regelend naar het gezag van haar natuur zal afspreken
om mee te beginnen en je verhouden op de langere duur
minder konflikt geven met haar cultureel,
ondoorgrondelijke wezen.
x) Wees er zeker van dat ze je plannen
kent.
Je
eigen weg volgen is niet slecht, het te doen zonder de
instemming van anderen is een egotrip. Eén of
andere soort van afspraak is nodig om een
georganiseerde samenleving te kunnen hebben. De
normale werklast van het leven berust op de
overeenstemming met anderen. Het soort van werk dat
zonder overeenstemming plaats vindt is
gedefiniëerd als irregulier, egoïstisch en
zelfs crimineel. (afb.)
In het bijzonder kunstenaars die aandacht moeten
schenken aan de minder gewilde uitdrukking van emoties
en ideeën lijden onder het probleem van het
egoistisch worden. Praktisch zal de artiest een
gemeenschap van mede-werkenden moeten vinden met een
soortgelijke filosofie om de sociale kontrole te
zekeren die nodig is voor de werkelijkheidstest die de
normale geestelijke gezondheid uitmaakt. Ook mensen
levend van de sociale zekerheid hebben dit nodig daar
naar een baan solliciteren op zich niet genoeg is om
een gezonde gemeenschapszin te hebben. Zelfrespekt en
eer wordt gevonden in sociale overeenstemming. Sociale
kontrole is dus een basisbehoefte. Praktisch betekent
dit dat men aanwezig moet zijn als een persoon ten
einde gezegd te krijgen of een ander te zeggen wanneer
dingen afwijken. Sociale kontrole is een heet
hangijzer daar de vrijheid van het individu op het
spel staat. Altijd moet het individu gerespekteerd
worden in zijn recht zich terug te trekken en zich
vrij van kontrole te weten. Dit is het
privébelang dat voorop staat. Allereerst zou
men vrij moeten zijn om wel of niet deel uit te maken
van een sociale overeenkomst of niet, daar alleen op
de bevrediging van die behoefte kan worden gesproken
van sociale geestelijke gezondheid.
In
eerste instantie kan worden vertrouwd op afspreken met
het andere geslacht of je verhouden in een meer
gevorderde staat op voorwaarde van een
privéplek, kamer of stoel waar men zich kan
terugtrekken en recapituleren. Praktisch betekent dit
dat sociaal ondernemen zal falen zonder een eigen plek
te hebben. Het is wat kan worden waargenomen in
apartementengebouwen waar het het eerste belang van de
mensen is om de aanwezigheid van de anderen te
ontkennen. Alleen als je erin slaagt je privé
te realiseren kan de sociale realiteit als een spel
zijn dat je kan winnen of verliezen. Met haar overeen
stemmen over het privé en het sociale belang
zal het succes verzekeren van de verhouding. Noch het
benadrukken van het eenzijdig privé of het
sociale alleen zal de totale behoefte aan overeenkomst
dekken. Politiek moeten het socialistische en liberale
motief overeenstemmen in een parlement om zich aan te
passen aan de behoeften van de tijd.
Deze democratische verworvenheid kan niet worden
afgeblazen, noch voor het parlement, noch voor de
woonkamer, zonder de vrede en orde te verliezen van
multicultureel samenleven.
y) Vergeet de celibataire discipline
niet.
In
de liefde kan men makkelijk het belang van de
celibataire discipline vergeten of zelfs ontkennen.
Niettemin is deze discipline het fundament van de
kultuur. De grootste misère van de wereld werd
veroorzaakt door getrouwde mensen, en altijd heeft het
celibataire respekt voor God en de Heer de mensheid
moeten redden van de vuren der materiële
hartstocht. Als het vuur van de lust eenmaal brandt
met de hartstochten van de hel is de enige oplossing
je terug te trekken in jezelf, God en de celibataire
discipline. Hartstocht die niet van ophouden weet
wordt gekend door zijn waanzin en oorlog welke
rampzalig uitgroeit als een besmettelijke ziekte die
de hele wereld aansteekt in een verschrikkelijke val.
Ten koste van alles moet dit worden voorkomen. De
enige manier om dit te doen is deze regel te volgen
van het hebben van de celibataire discipline als de
basis voor relaties. Gehuwd of niet, de
ziel
van het celibaat staat voorop. Men wordt ermee geboren
en na de liefdesaffaire en als de kleine oorlogen van
arriveren in de samenleving voorbij zijn moet men
terugkeren naar huis naar het belang van de
authentieke ziel eventueel met behulp van pelgrimages,
religieuze retraite en dergelijke. Alleen in het
vrijwillig lijden van deze boetedoening ter wille van
het oorspronkelijk celibataire kan een duurzame
persoonlijke en wereldvrede worden gevonden. In feite
is het een stadium van leven waar iedereen door heen
moet gaan ten einde tot de slotsom te komen van het
verwekken en opvoeden van kinderen (of andere
bijprodukten van het leven) en open te staan voor de
onthechting die nodig is om de angst voor de dood e
overwinnen. Dit wetende is het wijs van het afspreken
in het begin af aan, de celibataire vriendschap en
orde te onthouden en te respekteren die eraan vooraf
ging, ermee instemde en nog steeds de gekoesterde
liefdesaffaire met haar en de wereld geambiëerd
ondersteunt.
z) Respekteer haar
advies.
Het
is niet alleen de hemelse vader, maar ook de heilige
moeder die ter harte moet worden genomen. De
mannelijkheid kan ondernemen, plannen en organiseren,
haar volslagen vergetend en aldus als blinde lemmingen
in de afgrond van de eenzijdige zelfvernietiging
rennen. Man en vrouw, tijd
en materie,
geest
en ziel,
ziel
en ego,
zouden niet moeten worden gescheiden en in belang
tegenover elkaar moeten staan. Het is de
schizoïde neiging van het in alles opponeren in
de spelletjes van het leven die de noodzaak van het
verzoenen en harmoniseren van de tegendelen
verduistert. Zo zouden naar het belang van de
tijd
de zaken van lokale identiteit
moeten worden gerespekteerd, naar de belangen van de
ziel
de individuele identificaties
moeten worden ingecalculeerd en in het belang van de
man het advies van de vrouw ook moeten worden
gerespekteerd. De mensheid moet op de beide benen
lopen van de tweevoudige realiteit
ten einde een leefbare toekomst en een juiste zin voor
vooruitgang te bereiken (afb.).
Het verdringen van het ene met het andere moge dan de
psychologische werkelijkheid van alledag zijn, maar
zonder de orde die de andere werkelijkheid in
herinnering brengt, de andere regels en een andere
wereld, bestaat er weinig kans de tand des
tijds
te doorstaan.
Haar
advies respekteren verschilt natuurlijk van het
opvolgen van haar advies. Een volwassen persoon zou
uiteindelijk de stem van God
moeten volgen van binnenuit en niets anders. Mensen
kunnen niet elkaars volgelingen zijn eenmaal
afgestudeerd tot zelfverantwoordelijkheid. Niettemin
weten twee meer dan één en kan het
verruimen van de blik volledig nieuwe perspectieven
openen. Men kan niet naar de ander leven maar zonder
de ander kan ook niemand. Geduldig zijnd haar
initiatief respekterend zou 'misschien zal ik' zeggen
de beste belofte voor een huwelijk kunnen inhouden
.
-
|